بیوگرافی نزهت امیری

نزهت امیری 22 آذر سال 1339 در اهواز در خانواده ای هنر دوست و اهل موسیقی متولد شد. او از موسیقی دانان معاصر ایران و تنها رهبر ارکستر زن ایران می باشد. 

 

 

ازدواج و تحصیل

از وضعیت تاهل و زندگی شخصی بانو نزهت امیری اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. او فارغ التحصیل رشته موسیقی در مقطع کارشناسی ازدانشکده هنرهای زیبای تهران و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر می باشد. 

 

اسامی 15 بازیگر زن بدحجاب و شکایت گروهی طلاب قم

شروع فعالیت هنری

نزهت امیری از همان دوران کودکی با موسیقی آشنا شد. ابتدا با ساز ملودیکا که متعلق برادرش بود آشنا شد و بعد از مدتی شروع به نواختن آن کرد. سپس به تهران آمد و شروع به آموختن پیانو کرد.

او در کلاس های پرویز منصوری در زمینه های مختلف موسیقی آموزش دید و سپس در کلاس های محمد رضا درویشی و هوشنک کامکار علم خود را در زمینه موسیقی بالا برد. 

سه تار را نزد فرخ مظهر و حسین علیزاده آموخت. او همچنین زیر نظر حسین دهلوی تلفیق شعر و موسیقی، مبانی و اصول اجرا و اواز دسته جمعی را آموزش دید. او علاوه بر آموزش مشغول به تدریس موسیقی نیز شد و حتی در زمینه موسیقی کودکان فعالیت نمود. 

حضور و فعالیت های مستمر او در زمینه موسیقی باعث شد روزنامه گاردین در سال 96 به او عنوان زن تابوشکن موسیقی ایران را دهد.

 

اجرا

نزهت امیری طی سالها فعالیت در زمینه موسیقی توانسته به عنوان تنها رهبر ارکستر زن در ایران باشد و اجراهای مختلفی را داشته باشد که به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد:

رهبر ارکستر مضرابی در فرهنگسرای بهمن و تالار وحدت

رهبری ارکستر نغمه باران در تالار وحدت

و رهبر میهمان ارکستر ملی ایران در تالار وحدت و…

 

ارکستر موسیقی سرزمین مادری

ارکستر موسیقی سرزمین مادری به رهبری نزهت امیری به یاد روح‌الله خالقی و گلنوش خالقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

این ارکستر با همکاری خواننده و چهار نوازنده سولیست، قطعاتی از روح الله خالقی، گلنوش خالقی، مرتضی محجوبی،توفیق قلی‌اف، مهرداد دلنوازی و بهزاد عبدی را اجرا کرد.

قطعات ای ایران، کاروان، می ناب، خاطرات رفته، شور مستی، راپسودی برای نی و ارکستر بخشی در این کنسرت اجرا شد.

 

اینستاگرام

صفحه اینستاگرامی نزهت امیری به آدرس nezhat.amiri  می باشد.