بیوگرافی سید احمد خمینی

سید احمد خمینی با نام سید احمد مصطفوی 3 اسفند سال 1324 در قم متولد شدند. ایشان فرزند رهبر انقلاب، امام خمینی (ره) و بانو خدیجه ثقفی می باشند. سید احمد خمینی در دوران قبل و بعد از انقلاب نقش مهمی را ایفا نموده بودند. ایشان در جوانی علاقمند به ورزش فوتبال بودند. سید احمد در 28 مرداد سال 61 توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شدند که جان سالم به در بردند.

 

ازدواج و تحصیل

سید احمد خمینی در سال 48 با دختر سید محمد باقر سلطانی طباطبایی ازدواج نمودند که ثمره این ازدواج سه پسر با نان های سید حسن، سید یاسر و سید علی می باشد. ایشان در دوران دبیرستات در رشته علوم طبیعی تحصیل کرده اند و سپس در زیمنه علوم دینی و حوزوی و دروس فقه آموزش و تحصیل کردند.

 عکس های سید احمد خمینی

سید احمد خمینی در دوران تبعید امام

سید احمد خمینی در زمانی که امام خمینی در عراق و در تبعید به سر می بردند، به قم و لبنان میرفت. ایشان گاهین یز برای دیدار به امام و مادرش راهی عراق می شد. زمانی که امام خمینی به پاریس تبعید شدند، ایشان نیز به همراه پدر رفتند و به گفته خود امام خمینی (ره) مشاور آن سفر بوده است. سید احمد علاوه بر تنظیم و برنامه ریزی برای تنظیم امور بیت و دفتر خمینی در  نوفل لوشاتو، مصاحبه های مطبوعاتی برگزار می نمودند و سعی می کردند که پیام ها و مصاحبه های تحریف نشود. 

 

سید احمد خمینی بعد از درگذشت امام

بعد از درگذشت رهبر انقلاب، امام خمینی (ره)، سید احمد خمینی همانند قبل نفوذ و قدرت دوران امام را نداشت. ایشان با وجود عضویت در شورای عالی امنیت، مجمع تششخیص مصلحت نظام و… همانند گذشته نفوذی نداشتند. ایشان  در دومین دوره مجلس خبرگا نمایندگی استان تهران را  عهده داربوده اند.

 

درگذشت

سید احمد خمینی در 25 اسفند سال 1373 در اثر عارضه قلبی و سکته مغزی در تهران گذشتند. 

 

توهین حسین دهباشی به سید احمد خمینی

حسین دهباشی سازنده فیلم انتخابی حسن روحانی در سال 92، روز شنبه 16 بهمن 1400 با انتشار توئیتی با عکس ورود امام خمینی (ره) به ایران و ضمیمه کردن متنی در مورد نحوه مرگ افرادی که در این عکس هستند، اشاره نمود. 

به نقل خبرگزاری فارس، دهباشی در این توئیت، به طرح شائبه‌ای بی‌سابقه درباره علت درگذشت مرحوم سید احمد خمینی پرداخت که این موضوع، واکنش‌هایی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. هر چند او بعد از مدتی کوتاه، توئیت خود را پاک کرد. 

برخی گزارش‌ها حاکی از این است که بیت امام (ره) و حجت الاسلام سید حسن خمینی قصد دارند بابت توهین و طرح این شائبه نسبت به علت درگذشت یادگار امام، از دهباشی شکایت کنند.