صدای دختر رضا صادقی تیارا

مادر تیارا صادقی نوشت :

اگاهى و خرد رو در بچه هامون پرورش بدیم تا با اگاهیشون دیده بشن .. نسل امروز اگر زیبایى هاى دیروزش رو بشناسه ، بى شک به فردایی زیبا اندیشه میکنه .. این هم روایتى از سفره هفت سین با تحقیق و گویش تیارا خانوم

تقدیم به همه شما دوستان خردمند تیارا و ویانا

در این ویدئو صدای دختر رضا صادقی را مشاهده می کنید

ویدئویی از صدای تیارا صادقی درباره هفت سین

 

سفره ی هفت سین از گذشته تا به امروز

ایرانیان با فراهم کردن هفت سین به شماره هفت امشاسپند یا دوازده شماره مقدس برج ها، برای روز نخست بهار وسایلی مانند آب و سبزه نماد (روشنایی و افزونی) آتشدان نماد (پایداری نوروگرما)، شیر نماد(نوزایی و رستاخیز و تولد دوباره)، تخم مرغ نماد (نژاد و نطفه)، آیینه نماد (شفافیت و صفا)

سنجد نماد (دلدادگی و زایش و باروری)، سیب نماد (رازوارگی عشق) انار نماد (تقدس) سکه تازه ضرب نماد (برکت و دارندگی) ماهی نماد (ماه سپری شده اسفند) نارنج نماد (گوی زمین) گل بید مشک گل ویژه ی اسفند نماد (امشاسپند سپندارمز) در سفره خود می گذاشتند.

صدای دختر رضا صادقی تیارادرباره سفره هفت سین

به بهانه روایتی از سفره هفت سین با صدای دختر رضا صادقی درباره این رسم بیتر صحبت می کنیم.

گلاب، نان پخته شده از هفت حبوب، خرما، پنیر، شکر، شاخه هایی از درخت مقدس انار، بید، زیتون، انجیر در دسته های سه، هفت یا دوازده تایی) و کتاب مقدس از وسایل دیگر مورد استفاده درسفره هفت سین بود.

برخی از منابع آورده اند ایرانیان قبل از اسلام سفره «هفت چین» داشته اند و هخامنشیان در نوروز در هفت ظرف چینی غذا می گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنی می گفتند.

صدای دختر رضا صادقیسفره هفت سین

در برخی از منابع تاریخی آورده شده ایرانیان در قدیم سفره هفت شین داشته اند که به تدریج تغییر نام داده است. اجزای تشکیل دهنده سفره هفت شین شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، بودند.

در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین های نوروزی، به نشانه سبزی و جاودانگی بر سر سفره قرار گرفت.

بیوگرافی بهرام رادان بازیگر و همسرش